Vanliga frågor och svar om webbfelanmälan
1. Varför ska jag använda webbfelanmälan istället för att ringa?
Genom att du använder webbfelanmälan så kan du som kund följa och utvärdera din felanmälan till Sisab. Givetvis går det även bra att ringa in din felanmälan till Sisab.
2. Jag brukar felanmäla genom att fylla i webbformuläret som ni har på hemsidan, vad är det för skillnad på det och webbfelanmälan?
På webbformuläret så går det endast att skapa en felanmälan. Använder du däremot webbfelanmälan så kan du få löpande information om vad som händer med din felanmälan.
3. Jag saknar kontraktsnummer
Ditt kontraktsnummer finns på ditt hyresavtal, din hyresavi eller så har det distribuerats ut till din verksamhet. Om du inte får tag på den, maila till webbportalen@sisab.se eller kontakta din fastighetsvärd eller förvaltare. Kontakta din fastighetsvärd eller förvaltare och uppge adress och namn på förskola/ skola.
4. Jag saknar pin-kod
Din pin-kod finns på ditt hyresavtal, hyresavi eller har distribuerats ut till din verksamhet. Om du inte får tag på den, maila till webbportalen@sisab.se eller kontakta din fastighetsvärd eller förvaltare och uppge kontraktsnummer, adress och namn på förskola/ skola.
Bra att känna till är att samtliga hyresavtal som innehas av en och samma hyresgäst har samma pin-kod till alla kontraktsnummer, tex Utbildningsnämnden har en och samma pin-kod för alla sina kontrakt.
5. Varför ska jag behöva ha ett kontraktsnummer när jag felanmäler?
Tack vare att alla felanmälningar kopplas till ett kontraktsnummer så underlättar det för dig som hyresgäst att få rätt hjälp. Dessutom blir det enklare för SISAB och att utvärdera och åtgärda återkommande fel i en fastighet.
6. Varför har jag mer än ett kontraktsnummer?
Kontraktsnummer hänger ihop med hyresavtalen och det kan vara så att där du arbetar så finns det mer än ett hyresavtal.
7. Jag arbetar inom staden men kommer inte in på webbfelanmälan
Du behöver vara uppkopplad och inloggad mot stadens nät med ditt användar-id eller tjänstekort på din dator.
8. Jag kommer till en sida som säger att jag har för gammal webbläsare
Vår webbfelanmälan kräver att man har minst Internet Explorer 9 på sin dator. Alla stadens datorer har Internet Explorer 9 men det kan vara att kompabilitetsläget är i en annan version. Använder du en av stadens datorer ta kontakt med IT inom er verksamhet eller kontakta Volvo IT för hjälp.
9. Vad betyder Anmälare?
Kund som är verksam och/eller bor i någon av Sisabs fastigheter.
10. Vad betyder Utförare?
Leverantör som arbetar med Sisabs felanmälningar.
11. Varför behöver jag skapa en profil?
Det är viktigt för Sisab och för våra leverantörer att ha korrekta kontaktuppgifter till både anmälare och kontaktperson på plats, för att underlätta hanteringen av en felanmälan.
12. Jag har fått information om att jag ska få återkopplingsmail på min felanmälan men jag får inga, varför?
Kontrollera så att du kryssat i att du önskar mailåterkoppling på din profilsida.
13. Vad betyder de olika statusarna?
Anmäld = någon har anmält ett fel, antingen Sisab-personal eller någon av våra kunder. För att veta vem, se kolumn Anmälare i tabellen i portalen.
Pågående = en handläggare på Sisab har tilldelats själva felanmälan.
Avslutad = vi på Sisab anser att felet är åtgärdat/avslutat.
14. Om jag ringer in en felanmälan, kommer jag fortfarande kunna få återkoppling?
Ja, du kan få återkoppling under förutsättning att du skapat en profil och kopplat till dig ditt kontrakt i den nya webbfelanmälan. Samtliga felanmälningar som är skapade på ett och samma kontrakt kommer att vara synliga i den nya webbfelanmälan.
15. Om min kollega anmäler ett fel, kan jag också se den i den webbfelanmälan?
Ja. Samtliga felanmälningar som är skapade på ett och samma kontrakt kommer att vara synliga i webbfelanmälan, oavsett vem som skapat den.
16. När jag väljer felgrupp/feltyp så hittar jag inte mitt fel, varför?
Endast de felgrupper/feltyper som är Sisabs ansvar är valbara i webbfelanmälan.
17. Hur vet jag vilka feltyper som är Sisabs ansvar och vad som är skolans/mina som hyresgäst?
Se hyreskontrakt. Är ni verksamma inom staden så finns krysslista för ramavtal på sisab.se
18. Vad är det för skillnad på anmälare och kontaktperson på plats?
Anmälare är den som skapat själva felanmälan. Kontaktperson på plats är den person som finns tillgänglig ute på våra fastigheter utifall att Sisab-personal eller någon av våra leverantörer behöver fråga om något när de är på plats.
19. Hur får jag information om att ni sett min felanmälan?
Under samtliga felanmälningar finns en kolumn för status. Har din felanmälan status Pågående så har din felanmälan tilldelats en handläggare på Sisab.
20. Hur får jag information om att ni skickat en beställning till leverantören?
Har du valt mailåterkoppling så får du ett mail när Sisab skickat iväg beställningen till leverantören. Det är även synligt på sidan för skapad felanmälan.
21. Jag får upp en flagga i tabellen samtliga felanmälningar, vad betyder det?
Sisab har lämnat ett meddelande till er som rör er felanmälan.
22. Min felanmälan har status Avslutad men jag anser inte att felet är åtgärdat?
Om en felanmälan har status avslutad så anser vi på Sisab att felet antingen är åtgärdat eller avslutat. Om du som kund inte håller med, kontakta din fastighetsvärd eller anmäl felet på nytt.
23. Jag har anmält ett fel, ingen leverantör har varit på plats men min felanmälan är ändå avslutad?
Ta kontakt med din fastighetsvärd.
24. Jag skulle vilja få en manual som beskriver hur jag skapar en felanmälan skickad till mig. Vem ska jag kontakta?
Skicka ett mail till webbportalen@sisab.se med kontaktuppgifter, så skickar vi en manual till er.
25. Jag har synpunkter/åsikter/frågor om webbfelanmälan, vem ska jag kontakta?
Vänligen skicka ett mail till webbportalen@sisab.se